تمام نکات مهم درس ۳ زبان هشتم | گرامر و لغات کلیدی

تمام نکات مهم درس ۳ زبان هشتم | گرامر و لغات کلیدی

نکات مهم درس ۳ زبان هشتم

درس سوم زبان انگلیسی هشتم، با عنوان «My Abilities» یا «توانایی های من»، دریچه ای تازه به دنیای بیان قابلیت ها و مهارت های فردی می گشاید. این درس به دانش آموزان کمک می کند تا با اعتماد به نفس و به شکلی روان، در مورد آنچه می توانند انجام دهند، صحبت کنند و مهارت های خود را به دیگران معرفی کنند.

یادگیری این درس، تنها به موفقیت در امتحانات مدرسه محدود نمی شود؛ بلکه ابزاری قدرتمند برای ارتباطات روزمره، معرفی خود در جمع های دوستانه و حتی در آینده، در محیط های کاری به شمار می رود. تصور کنید چقدر لذت بخش است که بتوانید به زبان انگلیسی بگویید در چه کارهایی مهارت دارید یا چه فعالیت هایی را به خوبی انجام می دهید. این درس، دقیقاً همین توانایی را به شما هدیه می دهد.

در این مقاله جامع، تمامی نکات کلیدی و مهم درس سوم زبان انگلیسی پایه هشتم را به شکلی دقیق و کاربردی بررسی خواهیم کرد. از واژگان ضروری که برای بیان توانایی ها نیاز دارید گرفته تا ظرافت های گرامری فعل کمکی «Can»، عبارت «Good at» و صفات ملکی. همچنین، مکالمه اصلی درس و نکات تلفظی آن را نیز با جزئیات کامل تحلیل خواهیم کرد و در نهایت، با ارائه تمرینات هدفمند و نکات طلایی برای شب امتحان، راه را برای تسلط کامل شما بر این درس هموار می سازیم. این راهنما به گونه ای طراحی شده تا هم برای یادگیری اولیه و هم برای مرور سریع قبل از امتحان، بهترین همراه شما باشد.

واژگان کلیدی درس ۳ زبان هشتم (Vocabulary)

واژه ها، آجرهای سازنده هر زبانی هستند؛ به خصوص در درس «My Abilities»، تسلط بر واژگان مرتبط با توانایی ها و فعالیت ها، نقش اساسی ایفا می کند. بدون شناخت این کلمات، بیان مهارت های شما کاری دشوار خواهد بود و نمی توانید منظور خود را به درستی منتقل کنید. یادگیری دقیق این واژه ها، نه تنها دایره لغات شما را افزایش می دهد، بلکه اعتماد به نفس شما را در مکالمه و نوشتار به شکل چشمگیری بالا می برد.

جدول جامع واژگان درس My Abilities

در ادامه، جدولی کامل از واژگان مهم درس سوم زبان هشتم آورده شده است. این جدول شامل کلمه انگلیسی، تلفظ تقریبی فارسی، معنی فارسی و مثال های کاربردی در جمله است که به شما کمک می کند تا کاربرد هر کلمه را در بافت جمله به خوبی درک کنید.

Word (کلمه انگلیسی) Pronunciation (تلفظ فارسی) Meaning (معنی فارسی) Example Sentence (مثال کاربردی در جمله)
Ability اَبلیتی توانایی، قابلیت Her ability to speak three languages is amazing. (توانایی او در صحبت کردن به سه زبان شگفت انگیز است.)
Drawing دراوینگ طراحی، نقاشی (اسم) My sister is good at drawing. (خواهرم در نقاشی کشیدن خوب است.)
Can کَن توانستن، قادر بودن I can swim very well. (من می توانم خیلی خوب شنا کنم.)
Can you help me? (می توانید به من کمک کنید؟)
Good at گود اَت در کاری خوب بودن، مهارت داشتن He is good at playing football. (او در فوتبال بازی کردن مهارت دارد.)
She is good at math. (او در ریاضی خوب است.)
Draw دراو طراحی کردن، نقاشی کشیدن (فعل) Can you draw a cat for me? (می توانی برایم یک گربه نقاشی کنی؟)
Take photos تِیک فوتوز عکس گرفتن They can take beautiful photos. (آن ها می توانند عکس های زیبایی بگیرند.)
Really? ریلی؟ واقعاً؟ (برای ابراز تعجب یا تأیید) A: I can speak French. B: Really? (الف: من می توانم فرانسوی صحبت کنم. ب: واقعاً؟)
Why not? وای نات؟ چرا که نه؟ (برای ابراز موافقت یا تشویق) A: Should we go to the park? B: Why not? (الف: برویم پارک؟ ب: چرا که نه؟)
Come کام آمدن Come to my house this afternoon. (امروز بعد از ظهر به خانه من بیا.)
Play volleyball پِلِی والیبال والیبال بازی کردن We can play volleyball together. (ما می توانیم با هم والیبال بازی کنیم.)
House هاوس خانه My house is near the school. (خانه من نزدیک مدرسه است.)
Today تودِی امروز I have a lot of homework today. (امروز مشق های زیادی دارم.)
Make it مِیک ایت موفق شدن در انجام کاری، به موقع رسیدن I can’t make it to the party tonight. (امشب نمی توانم به مهمانی برسم.)
Bring برینگ آوردن Please bring your book tomorrow. (لطفاً فردا کتابت را بیاور.)
Cooking کوکینگ آشپزی (اسم) She enjoys cooking for her family. (او از آشپزی کردن برای خانواده اش لذت می برد.)
Play football پِلِی فوتبال فوتبال بازی کردن Can you play football? (می توانی فوتبال بازی کنی؟)
Search the web سِرچ دِ وِب جستجو کردن در وب Students often search the web for information. (دانش آموزان اغلب برای اطلاعات در وب جستجو می کنند.)
Swim سوییم شنا کردن He can swim across the lake. (او می تواند عرض دریاچه را شنا کند.)
We وی ما We are learning English. (ما در حال یادگیری انگلیسی هستیم.)
They دِی آن ها They live in a big city. (آن ها در یک شهر بزرگ زندگی می کنند.)
Make a cake مِیک اِ کِیک کیک درست کردن My mother can make a delicious cake. (مادرم می تواند یک کیک خوشمزه درست کند.)
Do a puzzle دو اِ پازِل حل کردن پازل/جدول I like to do a puzzle in my free time. (دوست دارم در اوقات فراغتم پازل حل کنم.)
Ride a bicycle راید اِ بایسیکِل دوچرخه سواری کردن Can she ride a bicycle? (آیا او می تواند دوچرخه سواری کند؟)
Play basketball پِلِی بَسکِتبال بسکتبال بازی کردن They play basketball every weekend. (آن ها هر آخر هفته بسکتبال بازی می کنند.)
Who هو چه کسی؟ (برای پرسش درباره شخص) Who is your best friend? (بهترین دوستت کیست؟)
Work وورک کار کردن My father works in a bank. (پدرم در یک بانک کار می کند.)
Play tennis پِلِی تِنیس تنیس بازی کردن He enjoys playing tennis. (او از تنیس بازی کردن لذت می برد.)
Tell a story تِل اِ اِستوری داستان گفتن Can you tell a story about a brave knight? (می توانی داستانی درباره یک شوالیه شجاع بگویی؟)
All آل همه، تمام All students passed the exam. (همه دانش آموزان در امتحان قبول شدند.)
Well وِل خوب (قید حالت) He sings very well. (او خیلی خوب آواز می خواند.)
Me می من (مفعول) Please give the book to me. (لطفاً کتاب را به من بده.)
Double دوبِل دوتا، جفت The word book has a double O. (کلمه book دو تا O دارد.)
Sound ساوند صدا، آوا The sound of the music is beautiful. (صدای موسیقی زیبا است.)
Short شورت کوتاه The oo sound in book is short. (صدای oo در کلمه book کوتاه است.)
Long لانگ بلند، طولانی The oo sound in moon is long. (صدای oo در کلمه moon بلند است.)
Recite the Holy Quran ریسایت دِ هولی قُران تلاوت کردن قرآن کریم My brother can recite the Holy Quran beautifully. (برادرم می تواند قرآن کریم را زیبا تلاوت کند.)
Type تایپ تایپ کردن Can you type fast? (می توانی سریع تایپ کنی؟)
Read رید خواندن I read a book every night. (من هر شب یک کتاب می خوانم.)
Speak اسپیک صحبت کردن She can speak English very well. (او می تواند خیلی خوب انگلیسی صحبت کند.)
Act in movies اکت این موویز بازی کردن در فیلم He wants to act in movies. (او می خواهد در فیلم ها بازی کند.)
Make tea مِیک تی چای درست کردن Can you make tea for us? (می توانی برای ما چای درست کنی؟)
Cook food کوک فود غذا پختن My grandmother cooks delicious food. (مادربزرگم غذای خوشمزه می پزد.)
Run ران دویدن He can run very fast. (او می تواند خیلی سریع بدود.)
Ride a horse راید اِ هورس اسب سواری کردن Have you ever ridden a horse? (تا به حال اسب سواری کرده ای؟)
Draw a picture دراو اِ پیکچِر تصویر کشیدن She likes to draw a picture of nature. (او دوست دارد تصویری از طبیعت بکشد.)
Work with a computer وورک ویت اِ کامپیوتر کار کردن با کامپیوتر Many jobs require you to work with a computer. (بسیاری از شغل ها نیازمند کار کردن با کامپیوتر هستند.)
Play Ping-Pong پِلِی پینگ پنگ پینگ پنگ بازی کردن They enjoy playing Ping-Pong after school. (آن ها بعد از مدرسه از پینگ پنگ بازی کردن لذت می برند.)
Play chess پِلِی چِس شطرنج بازی کردن He can play chess very well. (او می تواند شطرنج را خیلی خوب بازی کند.)
Play badminton پِلِی بدمینتون بدمینتون بازی کردن My friends and I play badminton in the park. (من و دوستانم در پارک بدمینتون بازی می کنیم.)
Job جاب شغل What is your dream job? (شغل رویایی شما چیست؟)
Print پرینت پرینت گرفتن، چاپ کردن Can you print this document for me? (می توانی این سند را برایم پرینت بگیری؟)
Newspaper نیوزپِیپِر روزنامه He reads the newspaper every morning. (او هر روز صبح روزنامه می خواند.)
Fast فَست سریع (صفت و قید) A cheetah can run very fast. (یک یوزپلنگ می تواند خیلی سریع بدود.)
Favorite فِیوِریت مورد علاقه، محبوب What is your favorite color? (رنگ مورد علاقه شما چیست؟)
Age اِیج سن What is your age? (سن شما چقدر است؟)
Text تِکست متن Please read the text carefully. (لطفاً متن را با دقت بخوانید.)
Program پروگرام برنامه (کامپیوتری، تلویزیونی) This new program helps you learn English. (این برنامه جدید به شما کمک می کند انگلیسی یاد بگیرید.)

نکات مهم یادگیری واژگان

صرفاً حفظ کردن معنی کلمات، ممکن است در درازمدت کاربردی نباشد. برای تسلط واقعی بر واژگان درس «My Abilities»، راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • تفاوت های معنایی ظریف: به کلماتی مانند Draw (فعل) و Drawing (اسم) دقت کنید. در این درس، Drawing به معنای نقاشی کشیدن (فعالیت) است، در حالی که Draw به خود فعل کشیدن اشاره دارد. فهم این تفاوت ها برای استفاده صحیح ضروری است.
  • کلمات هم خانواده یا مشتقات مهم: برخی کلمات ممکن است شکل های متفاوتی داشته باشند که معنی آن ها کمی تغییر می کند. به عنوان مثال، از کلمه Ability (اسم) می توان Able (صفت: قادر) را ساخت.
  • راهکارهایی برای به خاطر سپردن بهتر:
    • استفاده از فلش کارت: روی یک روی کارت کلمه انگلیسی و روی دیگر معنی فارسی و یک مثال بنویسید.
    • جمله سازی: حداقل دو یا سه جمله با هر کلمه جدید بسازید. سعی کنید این جملات مرتبط با زندگی و تجربیات خودتان باشند تا کلمه در ذهنتان ماندگارتر شود.
    • نقاشی کشیدن یا تصویرسازی: برای کلمات ملموس، تصویری مرتبط با آن در ذهن خود ایجاد کنید یا آن را روی کاغذ بکشید.
    • تکرار با صدای بلند: تلفظ صحیح را بارها تکرار کنید و کلمه را در جملات مختلف به کار ببرید.
  • کاربرد عملی: سعی کنید کلمات جدید را در مکالمات روزمره یا هنگام نوشتن یادداشت ها و خاطرات خود به کار ببرید. هرچه بیشتر از آن ها استفاده کنید، عمیق تر در ذهن شما جای می گیرند.

گرامر درس ۳ زبان هشتم: بیان توانایی ها (Abilities Grammar)

قلب تپنده درس سوم زبان انگلیسی هشتم، مباحث گرامری آن است که به شما امکان می دهد تا توانایی های خود را به سادگی و وضوح بیان کنید. در این درس، با سه ساختار گرامری مهم آشنا می شویم: فعل کمکی «Can»، عبارت «Good at» و «صفات ملکی». درک عمیق این مباحث، شما را قادر می سازد تا خودتان را در هر شرایطی به خوبی معرفی کرده و درباره قابلیت هایتان صحبت کنید.

۲.۱. فعل کمکی Can (توانستن)

«Can» یک فعل کمکی بسیار پرکاربرد در زبان انگلیسی است که برای بیان توانایی، اجازه دادن و درخواست مودبانه به کار می رود. در درس «My Abilities»، تمرکز اصلی بر روی کاربرد آن برای بیان توانایی های فردی است. استفاده از «Can»، حس آزادی در بیان قابلیت ها را به همراه دارد و به شما اجازه می دهد تا به راحتی بگویید چه کارهایی از دستتان برمی آید.

کاربرد فعل کمکی Can

«Can» به شما این قدرت را می دهد که درباره کارهایی که توانایی انجام آن ها را دارید، صحبت کنید. این توانایی می تواند فیزیکی، ذهنی یا مهارتی باشد.

  • بیان توانایی:

    I can speak English. (من می توانم انگلیسی صحبت کنم.)

    She can play the piano very well. (او می تواند خیلی خوب پیانو بزند.)

  • اجازه:

    You can go now. (تو می توانی الان بروی. – اجازه داری.)

    Students can use their dictionaries during the test. (دانش آموزان می توانند در طول امتحان از دیکشنری خود استفاده کنند.)

  • درخواست مودبانه:

    Can you pass me the salt, please? (ممکن است نمک را به من بدهید، لطفاً؟)

    Can you open the window? (می توانید پنجره را باز کنید؟)

ساختار جمله با Can

یکی از زیبایی های «Can»، سادگی ساختار آن است. این فعل برای تمامی فاعل ها (I, you, he, she, it, we, they) به یک شکل استفاده می شود و تغییر نمی کند.

  • جملات مثبت (Affirmative):

    فرمول: Subject + can + Base Form of Verb (فاعل + can + شکل ساده فعل)

    I can read. (من می توانم بخوانم.)

    He can drive a car. (او می تواند رانندگی کند.)

    We can help you. (ما می توانیم به شما کمک کنیم.)

  • جملات منفی (Negative):

    فرمول: Subject + cannot / can’t + Base Form of Verb (فاعل + cannot/can’t + شکل ساده فعل)

    I cannot swim. (من نمی توانم شنا کنم.)

    She can’t sing. (او نمی تواند آواز بخواند.)

    They cannot understand us. (آن ها نمی توانند ما را بفهمند.)

  • جملات سوالی (Interrogative):

    فرمول: Can + Subject + Base Form of Verb…? (Can + فاعل + شکل ساده فعل…؟)

    Can you play chess? (آیا می توانی شطرنج بازی کنی؟)

    Can he cook? (آیا او می تواند آشپزی کند؟)

    Can they finish the project today? (آیا آن ها می توانند پروژه را امروز تمام کنند؟)

پاسخ های کوتاه (Short Answers)

برای پاسخ به سوالات «Can» به صورت کوتاه، از «Yes/No» به همراه فاعل و «can/can’t» استفاده می شود:

  • Yes, I can. (بله، می توانم.)
  • No, I can’t. (نه، نمی توانم.)
  • Yes, she can. (بله، او می تواند.)
  • No, he can’t. (نه، او نمی تواند.)

نکات مهم و رایج گرامری درباره Can

  • ثابت بودن Can: همانطور که گفته شد، «Can» برای تمامی فاعل ها (مفرد یا جمع) به یک شکل استفاده می شود و نیازی به اضافه کردن s (مانند فعل های معمولی در سوم شخص مفرد) ندارد. این یکی از نکات مهمی است که دانش آموزان باید به آن توجه کنند.
  • فعل ساده بعد از Can: همیشه بعد از «Can»، فعل اصلی به شکل ساده (Base Form) می آید؛ یعنی بدون to (مانند to play) یا پسوند ing (مانند playing) یا ed (مانند played).
  • اشتباهات رایج دانش آموزان:
    • استفاده از to بعد از Can: (غلط: I can to swim. صحیح: I can swim.)
    • اضافه کردن s به Can برای سوم شخص مفرد: (غلط: He cans play. صحیح: He can play.)
    • اضافه کردن ing به فعل بعد از Can: (غلط: She can singing. صحیح: She can sing.)

یادگیری «Can» مانند باز کردن یک قفل برای بیان توانایی های درونی شماست. وقتی این کلمه را به درستی به کار می برید، در واقع در حال اعلام توانایی های منحصر به فرد خود هستید.

۲.۲. عبارت Good at (در کاری خوب بودن)

در کنار «Can»، عبارت «Good at» ابزاری دیگر برای بیان مهارت و تبحر در یک فعالیت خاص است. این عبارت به ما کمک می کند تا درباره کارهایی که نه تنها توانایی انجام آن ها را داریم، بلکه در آن ها خوب یا ماهر هستیم، صحبت کنیم. استفاده از «Good at» به شما این حس را می دهد که در یک زمینه خاص، واقعاً تخصص دارید.

کاربرد عبارت Good at

«Good at» برای نشان دادن مهارت یا استعداد در یک فعالیت، درس، یا موضوع خاص به کار می رود.

  • She is good at drawing. (او در نقاشی کشیدن خوب است.)

  • My brother is good at math. (برادرم در ریاضی خوب است.)

ساختار جمله با Good at

فرمول: Subject + be (am/is/are) + good at + Verb-ing / Noun.

  • اگر بعد از «good at» یک فعل می آید، آن فعل حتماً باید با پسوند «-ing» باشد.

    I am good at playing football. (من در فوتبال بازی کردن خوب هستم.)

    They are good at cooking. (آن ها در آشپزی کردن خوب هستند.)

  • اگر بعد از «good at» یک اسم می آید، نیازی به تغییر فرم آن اسم نیست.

    He is good at English. (او در زبان انگلیسی خوب است.)

    She is good at music. (او در موسیقی خوب است.)

نکات مهم و رایج گرامری درباره Good at

  • اهمیت فعل be: فراموش نکنید که همیشه قبل از «good at» باید از یکی از فرم های فعل «be» (am, is, are) استفاده کنید که متناسب با فاعل جمله باشد.
  • استفاده از Verb-ing یا Noun: این نکته کلیدی ترین تفاوت «Good at» با «Can» است. بعد از «good at» باید یا از یک اسم استفاده کنید یا اگر از فعل استفاده می کنید، آن را به حالت «-ing» درآورید.
  • تفاوت کلیدی بین Can و Good at:
    • Can: بیانگر توانایی عمومی برای انجام یک کار است، یعنی می توانم آن را انجام دهم. ممکن است در آن کار خیلی ماهر نباشید، اما توانایی انجامش را دارید.

      I can play the piano. (من می توانم پیانو بزنم. – شاید تازه کار باشم.)

    • Good at: بیانگر مهارت و تبحر در یک فعالیت خاص است، یعنی در انجام آن کار خوب هستم.

      I am good at playing the piano. (من در پیانو زدن خوب هستم. – نشان می دهد مهارت دارم.)

۲.۳. صفات ملکی (Possessive Adjectives)

صفات ملکی ابزاری قدرتمند در زبان انگلیسی هستند که به ما کمک می کنند مالکیت یا ارتباط بین اشیا و افراد را نشان دهیم. در درس سوم زبان هشتم، با این صفات آشنا می شویم تا بتوانیم بگوییم کتاب من، ماشین او و غیره. استفاده درست از این صفات به جملات شما وضوح و معنای عمیق تری می بخشد.

کاربرد صفات ملکی

صفات ملکی همیشه قبل از اسمی می آیند که به آن تعلق دارند و نشان می دهند که چه کسی مالک آن شیء است یا ارتباط آن با چه کسی است.

جدول صفات ملکی

جدول زیر، صفات ملکی، فاعل مرتبط با آن ها و معنی فارسی شان را نشان می دهد:

فاعل (Subject) صفت ملکی (Possessive Adjective) معنی فارسی مثال (Example)
I (من) My مال من My book is on the table. (کتاب من روی میز است.)
You (تو/شما) Your مال تو/شما What is your name? (اسم شما چیست؟)
He (او – مذکر) His مال او (مذکر) His car is red. (ماشین او قرمز است.)
She (او – مونث) Her مال او (مونث) Her dress is new. (لباس او جدید است.)
It (آن – غیر انسان) Its مال آن (غیر انسان) The dog wagged its tail. (سگ دم خودش را تکان داد.)
We (ما) Our مال ما Our house is big. (خانه ما بزرگ است.)
They (آن ها) Their مال آن ها Their children are playing. (بچه های آن ها در حال بازی هستند.)

نکات مهم و رایج گرامری درباره صفات ملکی

  • همیشه قبل از اسم: صفت ملکی همیشه قبل از اسمی قرار می گیرد که به آن تعلق دارد.

    This is my phone. (این گوشی من است.)

    That is her bag. (آن کیف او است.)

  • فرق بین صفات ملکی و ضمایر ملکی (Possessive Pronouns):

    صفات ملکی (مثل my, your) همیشه نیاز به یک اسم بعد از خود دارند.

    ضمایر ملکی (مثل mine, yours, his, hers, its, ours, theirs) به تنهایی می آیند و نیازی به اسم بعد از خود ندارند.

    مثال: This is my book. (صفت ملکی) vs. This book is mine. (ضمیر ملکی)

    در سطح هشتم، تمرکز اصلی بر صفات ملکی است و تمایز دقیق با ضمایر ملکی ممکن است در سطوح بالاتر بیشتر مورد تاکید قرار گیرد.

  • فرق بین its و it’s:

    Its: صفت ملکی به معنی مال آن. (The cat is licking its paw. – گربه در حال لیسیدن پنجه اش است.)

    It’s: کوتاه شده it is یا it has. (It’s a beautiful day. – روز زیبایی است.)

    این تفاوت املایی بسیار مهم است و اغلب باعث اشتباه می شود.

تمرینات گرامر (با پاسخ تشریحی)

برای تثبیت یادگیری و اطمینان از درک کامل مباحث گرامری درس سوم، تمرین کردن ضروری است. خودتان را محک بزنید و ببینید چقدر می توانید این ساختارها را به کار ببرید. پاسخ ها در ادامه آورده شده اند، اما ابتدا سعی کنید بدون نگاه کردن به آن ها تمرین ها را حل کنید.

تمرین ۱: جاهای خالی را با Can یا Can’t پر کنید.

  1. Birds __________ fly. (پرندگان __________ پرواز کنند.)
  2. A fish __________ walk. (یک ماهی __________ راه برود.)
  3. My brother is five years old. He __________ ride a bicycle yet. (برادرم پنج ساله است. او هنوز __________ دوچرخه سواری کند.)
  4. __________ you help me with my homework? (آیا __________ به من در مشقم کمک کنی؟)
  5. We __________ go to the party because we are busy. (ما __________ به مهمانی برویم چون مشغولیم.)

پاسخ ها:

  1. can
  2. can’t (cannot)
  3. can’t (cannot)
  4. Can
  5. can’t (cannot)

تمرین ۲: جاهای خالی را با شکل صحیح فعل be (am/is/are) و good at به همراه فعل داخل پرانتز پر کنید.

  1. She __________ (sing) pop music. (او در آواز خواندن پاپ خوب است.)
  2. I __________ (play) chess. (من در شطرنج بازی کردن خوب هستم.)
  3. They __________ (swim) in the sea. (آن ها در شنا کردن در دریا خوب هستند.)
  4. My father __________ (repair) cars. (پدرم در تعمیر ماشین ها خوب است.)
  5. We __________ (solve) puzzles. (ما در حل کردن پازل ها خوب هستیم.)

پاسخ ها:

  1. is good at singing
  2. am good at playing
  3. are good at swimming
  4. is good at repairing
  5. are good at solving

تمرین ۳: در جای خالی صفت ملکی مناسب به کار ببرید.

  1. I have a dog. __________ dog is very friendly.
  2. This is Mina. __________ favorite hobby is reading.
  3. He has a new car. __________ car is black.
  4. We live in a big city. __________ city has many parks.
  5. The students have many books. __________ books are in __________ bags.

پاسخ ها:

  1. My
  2. Her
  3. His
  4. Our
  5. Their / their

مکالمه درس ۳ زبان هشتم (Conversation)

مکالمه، نقطه ای است که تمامی آموخته های گرامری و واژگانی شما به واقعیت می پیوندند. در درس سوم زبان هشتم، مکالمه ای بین دو دانش آموز به نام های الهام و سارا، نحوه بیان توانایی ها و مهارت ها را در بافتی طبیعی به نمایش می گذارد. درک دقیق این مکالمه نه تنها به شما کمک می کند تا درس را بهتر بفهمید، بلکه الگویی عملی برای استفاده از زبان در موقعیت های واقعی فراهم می کند.

متن کامل مکالمه اصلی کتاب (مکالمه الهام و سارا)

این مکالمه، نمونه ای عالی از نحوه صحبت کردن دوستانه درباره توانایی ها و برنامه ریزی برای دیداری برای به اشتراک گذاشتن مهارت هاست.

Listen to the students talking about their abilities.

Elham: Wow! Your drawing is very good.

Sara: Thanks. Can you draw?

Elham: No, I’m not good at drawing. But I can take good photos.

Sara: Really? Can I see your photos?

Elham: Why not? Come to my house this afternoon.

Sara: Oh, I can’t make it today. How about Thursday afternoon?

Elham: That’s fine. You can bring your drawing book, too.

Sara: Sure.

ترجمه دقیق و روان مکالمه

برای درک عمیق تر، این مکالمه را جمله به جمله ترجمه می کنیم تا بتوانید تمامی جزئیات آن را بفهمید و از آن برای تمرین خود الهام بگیرید.

به صحبت های دانش آموزان پیرامون توانایی هایشان گوش کنید.

الهام: وای! نقاشی ات خیلی خوبه.

سارا: ممنون. تو می تونی نقاشی بکشی؟

الهام: نه، من تو نقاشی کشیدن خوب نیستم. ولی می تونم عکس های خوبی بگیرم.

سارا: واقعاً؟ می تونم عکس هات رو ببینم؟

الهام: چرا که نه؟ امروز بعد از ظهر بیا خونه ما.

سارا: اوه، من نمی تونم امروز بیام. پنجشنبه بعد از ظهر چطور؟

الهام: قبوله. تو می تونی دفتر نقاشی ات رو هم بیاری.

سارا: حتماً.

تحلیل نکات کلیدی مکالمه

در این مکالمه، چندین نکته مهم وجود دارد که درک و تمرین آن ها به تقویت مهارت های مکالمه ای شما کمک شایانی می کند:

  • عبارات و اصطلاحات پرکاربرد:
    • Wow!: برای ابراز تعجب یا تحسین.
    • Really?: برای پرسیدن صحت یک موضوع یا ابراز تعجب.
    • Why not?: برای ابراز موافقت یا پیشنهاد.
    • Can’t make it: به معنی نمی توانم بیایم یا نمی توانم به موقع برسم. این یک اصطلاح بسیار کاربردی در مکالمات روزمره است.
    • That’s fine: به معنی اشکالی ندارد یا قبول است.
    • Sure: به معنی مطمئناً یا حتماً.
  • نحوه استفاده از Can و Good at در بافت مکالمه:
    • سارا از Can you draw? برای پرسیدن توانایی الهام استفاده می کند.
    • الهام با No, I’m not good at drawing عدم مهارت خود را بیان می کند و سپس با But I can take good photos توانایی دیگرش را ابراز می کند. این ترکیب not good at با can نشان می دهد که چگونه می توانیم هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت خود را بیان کنیم.

سناریوهای کوتاه برای تمرین مکالمه مشابه

برای اینکه خودتان حس واقعی مکالمه را تجربه کنید، این سناریوها را با یک دوست تمرین کنید:

  1. سناریو ۱: توانایی های ورزشی

    • شخص A: Wow! You play football very well.
    • شخص B: Thanks. Can you play any sports?
    • شخص A: Not really, I’m not good at playing football. But I can run very fast.
    • شخص B: Really? Can we go for a run together sometime?
    • شخص A: Why not? How about tomorrow morning?
  2. سناریو ۲: مهارت های هنری/فنی

    • شخص A: This cake is delicious! You are good at cooking.
    • شخص B: Thank you! Can you bake?
    • شخص A: No, I can’t bake, but I can make a beautiful handmade craft.
    • شخص B: That’s interesting! Can I see your crafts?
    • شخص A: Sure! Come to my home this weekend.

تلفظ و املاء درس ۳ زبان هشتم (Pronunciation & Spelling)

تلفظ صحیح و املای درست کلمات، ستون های اصلی مهارت های شنیداری و گفتاری در زبان انگلیسی هستند. در درس «My Abilities»، بخش تلفظ و املاء بر روی الگوهای صدایی خاص و ترکیب های حرفی تمرکز دارد که درک آن ها به شما کمک می کند تا هم بهتر متوجه صحبت های انگلیسی زبان ها شوید و هم خودتان به شکلی واضح تر صحبت کنید. تسلط بر این بخش، مانند برداشتن گام هایی محکم در مسیر روانی زبان است.

متن کامل بخش Pronunciation & Spelling کتاب (مکالمه معلم و دانش آموزان)

این مکالمه، چالش های رایج دانش آموزان در تلفظ برخی ترکیب های حرفی را مطرح می کند و معلم راهنمایی های لازم را ارائه می دهد.

Listen to the conversation between the teacher and the students in the English class.

Student 1: Excuse me, I have a question.

Teacher: Yes?

Student 1: How do you say O-O in the words ‘football’ and ‘afternoon’?

Teacher: Say double O. Well, the sound is short in ‘football’ and long in ‘afternoon’.

Student 1: Thank you.

Student 2: Excuse me, I have a question, too. We write P-L-A-Y but we say ‘play’, why?

Teacher: Well, that’s ‘play’. There’s no /e/ between P and L, ‘play’.

Student 2: Thanks. And how do you say S-W in ‘swimming’?

Teacher: Swimming’. Say ‘swimming’.

ترجمه دقیق و روان بخش تلفظ و املاء

با ترجمه این مکالمه، می توانید به خوبی درک کنید که سوالات دانش آموزان چه بوده و پاسخ های معلم چه نکات مهمی را شامل می شود.

به مکالمه بین معلم و دانش آموزان داخل کلاس انگلیسی گوش کنید.

دانش آموز ۱: ببخشید، من یک سؤال داشتم.

معلم: بله؟

دانش آموز ۱: دو حرف O-O در کلمات «football» و «afternoon» چگونه ادا می شود؟

معلم: هر دو O. خب، صدا در «football» کوتاه است و در «afternoon» بلند.

دانش آموز ۱: ممنون.

دانش آموز ۲: ببخشید، من هم یک سؤالی داشتم. ما می نویسیم P-L-A-Y ولی «play» ادا می کنیم، چرا؟

معلم: خب، آن «play» است. هیچ صدای /e/ بین P و L وجود ندارد، «play».

دانش آموز ۲: ممنون. و حروف S-W در کلمه «swimming» چگونه ادا می شود؟

معلم: «Swimming». بگویید «swimming».

تحلیل نکات تلفظی و املایی

این بخش از درس، بر روی چند چالش رایج تلفظی و املایی تمرکز دارد:

  • تلفظ خاص حروف یا ترکیب های دو حرفی (مثلاً ‘OO’):

    صدای ‘OO’ در کلمات مختلف می تواند متفاوت باشد.

    • در ‘football’، صدای ‘OO’ کوتاه است، مانند صدای او در کلمه فارسی کتاب (بدون کشیدگی).
    • در ‘afternoon’، صدای ‘OO’ بلند است، مانند صدای او در کلمه فارسی دود (با کشیدگی).

    مثال های دیگر برای تمرین:

    • کوتاه: book, good, look, took
    • بلند: moon, food, cool, soon
  • نحوه تلفظ ترکیب های دو حرفی (clusters) مانند ‘PL’ و ‘SW’:

    در زبان انگلیسی، گاهی اوقات دو یا چند حرف صامت بدون هیچ مصوتی در میانشان، پشت سر هم می آیند و یک صدای واحد یا ترکیبی سریع را تشکیل می دهند.

    • در ‘play’ (PL): صدای پ و ل بدون هیچ مصوت اضافی در میانشان به سرعت تلفظ می شوند. اشتباه رایج، اضافه کردن یک اِ (e) به صورت پِـلِی است که صحیح نیست. باید آن را مانند یک تک صدایی سریع ادا کرد: ‘pl’ (مثل ابتدای پل).
    • در ‘swimming’ (SW): صدای س و و نیز بدون مصوت اضافی به سرعت پشت سر هم می آیند. تلفظ صحیح آن سویمینگ نیست، بلکه سْویمینگ است، جایی که صدای س و و به هم متصل می شوند.

تمرینات شنیداری/گفتاری پیشنهادی

برای تقویت مهارت های تلفظ و املای خود، این توصیه ها را جدی بگیرید:

  • گوش دادن فعال: فایل صوتی کتاب درسی را بارها گوش دهید و سعی کنید کلمات و جملات را با همان لحن و تلفظ تکرار کنید. تقلید، یکی از بهترین راه های یادگیری تلفظ است.
  • تکرار کلمات چالش برانگیز: فهرستی از کلماتی که تلفظ آن ها برایتان دشوار است تهیه کنید (مانند کلمات با ‘OO’ یا ترکیب های صامت) و آن ها را روزانه چندین بار تمرین کنید.
  • ضبط صدای خود: صدای خود را هنگام تلفظ کلمات و جملات ضبط کنید و با فایل صوتی اصلی مقایسه کنید تا اشکالات خود را شناسایی کنید.
  • استفاده از Minimal Pairs: این ها جفت کلماتی هستند که تنها در یک صدا با هم تفاوت دارند (مثلاً ‘ship’ و ‘sheep’). تمرین با این جفت ها به شما کمک می کند تفاوت های ظریف تلفظی را بهتر درک کنید.

نکات مهم برای شب امتحان و مرور نهایی

موفقیت در امتحان درس سوم زبان هشتم، حاصل یادگیری عمیق و مرور هوشمندانه است. در شب امتحان یا روزهای منتهی به آن، تمرکز بر نکات کلیدی و شناسایی اشتباهات رایج می تواند تفاوت بزرگی در نتیجه نهایی ایجاد کند. این بخش به شما کمک می کند تا با یک برنامه ریزی هدفمند، خود را برای کسب بهترین نمره آماده کنید.

چک لیست مرور نهایی

قبل از امتحان، مطمئن شوید که تمامی موارد زیر را به خوبی مرور کرده اید:

  1. واژگان:
    • آیا معنی تمامی کلمات جدید درس را به خوبی می دانید؟
    • آیا می توانید هر کلمه را در یک جمله کاربردی استفاده کنید؟
    • آیا تلفظ صحیح کلمات چالش برانگیز را تمرین کرده اید؟
  2. گرامر (Can، Good at، صفات ملکی):
    • آیا ساختار جملات مثبت، منفی و سوالی با «Can» را به خاطر دارید؟
    • آیا می دانید بعد از «Can» فعل باید به شکل ساده باشد؟
    • آیا می توانید جملات را با «Good at» (همراه با فعل -ing یا اسم) بسازید؟
    • آیا تفاوت اصلی بین «Can» و «Good at» را درک می کنید؟
    • آیا تمامی صفات ملکی را می شناسید و می دانید چگونه قبل از اسم می آیند؟
    • آیا تفاوت «its» و «it’s» را به خوبی درک کرده اید؟
  3. مکالمه:
    • آیا مکالمه اصلی درس را به خوبی متوجه شده اید و می توانید آن را ترجمه کنید؟
    • آیا اصطلاحات پرکاربرد مکالمه (مانند Why not?, Can’t make it) را می شناسید و می توانید در جملات خود به کار ببرید؟
  4. تلفظ و املاء:
    • آیا به نکات تلفظی حروف ‘OO’ (کوتاه و بلند) توجه کرده اید؟
    • آیا ترکیب های صامت مانند ‘PL’ و ‘SW’ را به درستی تلفظ می کنید؟

اشتباهات رایج و تله های امتحانی

مراقب این اشتباهات متداول باشید تا نمره ای از دست ندهید:

  • اشتباه در ساختار «Can»: اضافه کردن to یا s به فعل بعد از «Can».

    (مثال غلط: He can to play. / She cans swim.)
  • اشتباه در ساختار «Good at»: عدم استفاده از فعل «be» یا فراموش کردن پسوند -ing بعد از فعل.

    (مثال غلط: I good at playing. / They are good at play.)
  • جابجایی صفات ملکی: استفاده نادرست از صفات ملکی برای فاعل های مختلف.

    (مثال غلط: This is her book. (برای مذکر) / His dress is new. (برای مونث))
  • اشتباه املایی its و it’s: این یکی از رایج ترین اشتباهات است. همیشه دقت کنید کدام یک را باید استفاده کنید.
  • ترجمه کلمه به کلمه: سعی کنید مفهوم کلی جملات را درک کنید، نه فقط معنی تک تک کلمات را. گاهی اوقات اصطلاحات را نمی توان کلمه به کلمه ترجمه کرد.

روش های موثر برای مطالعه درس ۳

برای اینکه یادگیری شما عمیق تر و پایدارتر باشد، این روش ها را به کار بگیرید:

  • حل تمرینات بیشتر: به دنبال تمرینات گرامری و واژگانی بیشتری از منابع معتبر (مانند کتاب های کمک درسی یا وب سایت های آموزشی) باشید و آن ها را حل کنید. هرچه بیشتر تمرین کنید، مطالب بهتر در ذهنتان جای می گیرند.
  • تکرار واژگان: فلش کارت ها را مرور کنید. هر روز چند دقیقه به تکرار واژگان جدید اختصاص دهید. سعی کنید آن ها را در جملات جدید به کار ببرید.
  • گوش دادن به فایل صوتی: بارها به فایل های صوتی مکالمات و بخش تلفظ کتاب گوش دهید. سعی کنید همزمان با شنیدن، تکرار کنید (Shadowing). این کار به تقویت لهجه و تلفظ شما کمک شایانی می کند.
  • جمله سازی درباره توانایی های شخصی: درباره توانایی های خود، دوستان، اعضای خانواده و حتی شخصیت های مورد علاقه تان با استفاده از «Can» و «Good at» جمله بسازید. مثلاً: My father can fix cars. He is good at repairing engines.
  • نقش آفرینی (Role-play): با یک دوست یا همکلاسی، مکالمه اصلی درس را تمرین کنید و سپس سناریوهای مشابهی را برای خودتان بسازید و نقش آفرینی کنید. این کار به شما کمک می کند تا آموخته هایتان را در موقعیت های واقعی به کار ببرید.

توصیه می کنیم برای ارزیابی نهایی خود، به دنبال نمونه سوالات امتحانی از درس ۳ زبان هشتم بگردید و آن ها را حل کنید. این کار به شما کمک می کند با نوع سوالات آشنا شوید و نقاط ضعف خود را قبل از امتحان اصلی شناسایی و برطرف کنید.

نتیجه گیری

درس سوم زبان انگلیسی هشتم، با محوریت «My Abilities»، یک سنگ بنای مهم در یادگیری زبان است. این درس، شما را با ابزارهای ضروری برای بیان توانایی های خود (با استفاده از Can و Good at) و نشان دادن مالکیت (با صفات ملکی) آشنا می کند. همچنین، مکالمات و نکات تلفظی آن، راه را برای ارتباطات روان تر و صحیح تر هموار می سازد.

به یاد داشته باشید که یادگیری زبان یک سفر پیوسته است و هر درس، پله ای برای رسیدن به قله های بالاتر. تسلط بر این درس، نه تنها موفقیت شما را در امتحانات مدرسه تضمین می کند، بلکه شما را در بیان مهارت هایتان در زندگی روزمره توانمندتر می سازد. از شما دعوت می شود تا با تمرین مداوم و کاربرد آموخته های این درس در زندگی روزمره، گام های محکم تری در مسیر یادگیری زبان انگلیسی بردارید. هر چه بیشتر بخوانید، بنویسید، گوش دهید و صحبت کنید، در این زبان قدرتمندتر خواهید شد.

برای عمق بخشیدن به دانش خود و آمادگی کامل تر، می توانید به سایر مقالات آموزشی مرتبط با زبان انگلیسی پایه هشتم مراجعه کنید و با حل نمونه سوالات و تکرار مداوم، مهارت های خود را به اوج برسانید. مسیر یادگیری زبان انگلیسی برای شما لذت بخش و پرثمر باد!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تمام نکات مهم درس ۳ زبان هشتم | گرامر و لغات کلیدی" هستید؟ با کلیک بر روی آموزش، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تمام نکات مهم درس ۳ زبان هشتم | گرامر و لغات کلیدی"، کلیک کنید.