درباره تعویض لنت ترمز پراید بیشتر بدانید

خودرو پراید کاربردی‌ترین خودرو کشور ایران است که صرفه اقتصادی آن باعث می‌شود انتخاب مناسبی برای خریداران با بودجه پایین باشد. به همین نسبت قطعات پراید از سایر خودروها ارزان‌تر هستند. اما نکته قابل توجه در مراقبت از پراید نگهداری خوب و تعویض به موقع قطعات آن است. لنت ترمز نیز نه تنها قطعه‌ای مهم در ماشین محسوب می‌شود، بلکه برای حفظ سلامت سرنشینان واجب است. در ادامه درباره تعویض این قطعه کلیدی برای خودرو پراید صحبت می‌کنیم.

لنت ترمز چیست؟

در ابتدا باید درباره اینکه لنت ترمز چیست صحبت کنیم تا بیشتر با این قطعه آشنا شوید. همانطور که مشخص است، سیستم ترمز در یک خودرو حیاتی‌ترین سیستم آن محسوب می‌شود زیرا قدرت مهار خودرو و حفظ ایمنی آن را برعهده دارد. در سیستم ترمز نیز لنت حرف اول را می‌زند و سلامت آن بسیار مورد اهمیت قرار می‌گیرد. لنت یک قطعه اصطکاکی و مقاومتی در ساز و کار ترمز خودرو است که تماس آن با دیسک (کاسه چرخ) سبب یک نیروی مقاومتی یا اصطکاک شدید می‌شود. در نتیجه این فعالیت، حرکت چرخ‌ها کاهش داد شده و اتوموبیل به توقف می‌رسد. 

هر خودرو دو عدد لنت دارد: لنت جلو و لنت عقب. برای مثال لنت ترمز جلو پراید متالیک پارس یکی از انواع برندهای لنت است که برای جلوی خودرو به کار می‌رود و به همین ترتیب لنتی در عقب خودرو برای توقف چرخ‌های عقب به کار گرفته می‌شود. این قطعه در داخل کالیپر قرار می‌گیرد و مواد تشکیل دهنده آن فلز، سرامیک و مواد آلی هستند. ترمزی که در زیر صندلی راننده قرار دارد، مربوط به لنت جلو است و لنت عقب نیز به ترمز دستی ربط دارد. 

از آنجایی که ترمز جلوی ماشین کاربرد بیشتری در حرکت خودرو دارد، زودتر از لنت‌های عقب فرسوده شده و نیازمند تعویض هستند. لنت عقب نیز وابسته به اینکه نوع ترمز دیسکی یا کاسه‌ای باشد، انواع مختلف دارد.

انواع لنت ترمز 

لنت ترمز دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها جنس‌های متفاوتی دارند. به طور کلی لنت به پنج نوع مختلف تقسیم می‌شود. 

لنت ترمز ارگانیک (بدون آزبست) 

اولین نوع لنتی ‌که باید درباره آن توضیح دهیم، لنت ارگانیک است. این نوع لنت‌ها مخلوطی از الیاف و موادی همچون ترکیبات کربنی، فایبرگلاس یا شیشه، لاستیک و کولار هستند. ترکیبات لنت ارگانیک با رزین به هم وصل شده و نسبت به لنت‌های دیگر خوش‌قیمت‌تر هستند. همچنین میزان ضایعات لنت‌های ارگانیک نیز کمتر است. این نوع لنت‌ها بسیار نرم هستند و به درد ماشین‌های سنگین نمی‌خورند. همچنین آب و هوای خشک برای لنت‌های ارگانیک مناسب‌تر است.

لنت ترمز سرامیکی

لنت سرامیکی از لحاظ کیفیت از ارگانیک بهتر است. این نوع لنت‌ها از پودرهای سرامیکی مثل اکسید منیزیوم و اکسید آلومینیوم و در برخی موارد کمی الیاف مس تشکیل شده‌اند.‌ با توجه به ترکیبات لنت سرامیکی، مقاومت آنها نیز در برابر خوردگی و ساییدگی بیشتر است. همچنین طول عمر این لنت‌ها نیز تقریبا سه برابر لنت‌های عادی تخمین زده شده و باکیفیت‌تر هستند. لنت سرامیکی به دلیل گران‌قیمت بودن، بیشتر مناسب خودروهای مسابقه‌ای است و در ماشین‌های سنگین کاربردی ندارد.

لنت ترمز کم متالیک

ترکیب این نوع لنت‌ها 10 الی 30 درصد از فلزاتی مانند فولاد و مس و الیاف و مواد ارگانیک و غیر ارگانیک است. این نوع لنت‌ها که فلز کمتری در خود دارند، پرسروصداتر هستند و غبار بیشتری ایجاد می‌کنند. همچنین لنت‌های کم‌متالیک در کنترل حرارت عملکرد خوبی دارند. نکته قابل توجه درباره این نوع لنت قرار گرفتن روان‌کننده‌های کامپوزیتی در عوض گرافیت درون آنهاست.

لنت ترمز زینتری

این نوع لنت بیشتر برای ماشین‌های آفرود یا مسابقه‌ای کاربرد دارد و در ماشین‌های معمولی نمی‌تواند نقش مهمی ایفا کند. ساختار زینتری از فلزی همچون استیل و الیاف کامپوزیتی است. از آنجایی که سرعت خوردگی در لنت زینتری بالاست، نباید آن را برای خودروهای معمولی به کار برد زیرا ممکن است دیسک ماشین دچار مشکل شود. 

لنت ترمز نیمه متالیک 

این نوع لنت ترمز در حال حاضر پراستفاده‌ترین نوع لنت است که با مواد اصطکاکی بین 30 الی 50 تکه‌های آهن و مس تشکیل ساخته می‌شود. لنت نیمه متالیک عمر بالایی دارد و قیمت آن نیز مناسب است، بنابراین می‌تواند انتخابی مناسب برای خودروهای سواری باشد. البته یک نوع تمام فلزی یا فول متالیک نیز وجود دارد که کاربرد آن بیشتر برای خودروهای سواری است. لنت ترمز جلو پراید متالیک پارس از همین نوع نیمه متالیک محسوب می‌شود. در حقیقت برای خودرو پراید اینگونه لنت‌ها مناسب‌تر هستند.

چه زمانی لنت ترمز پراید را عوض ‌کنیم؟

تعویض لنت پراید زمان مشخصی ندارد و همانطور که در قسمت انواع آن اشاره کردیم، برای هر نوع آن طول عمرهای مختلف ذکر شده است. هرچه یک راننده با احتیاط بیشتری از ترمز استفاده کند و در ترافیک کمتری قرار بگیرد، طول عمر لنت نیز بیشتر خواهد شد. به توصیه کارشناسان خودرو پس از طی مسافت 20 الی 30 هزار کیلومتر، سلامت این قطعه باید بررسی شده و اگر 80 درصد آن خالی شده باشد، تعویض شود. 

مواردی که نشان از اتمام عمر لنت پراید شما خبر می‌دهند

همیشه مقدار مسافت نشانگر این نیست که لنت خودرو تمام شده است و گاه باید گوش به زنگ نشانه‌ها بود. در پایین مواردی که درباره آن‌ باید احتیاط کنید را ذکر کرده‌ایم.

شنیدن صدای سوت مانند در لنت

همانطور که از عنوان پیداست، گاهی صدای سوت از لنت‌ها بلند می‌شود و این نشانگر اتمام عمر آنهاست. اگر صدایی ممتد و کاملاً واضح از لنت‌های خودرو پراید خود شنیدید، در تعویض آن درنگ نکنید.

صدای خرخر در لنت

سایش بیش از حد لنت‌ها، باعث صدای خرخر مانندی در ماشین پراید می‌شود و راننده را آگاه می‌کند. این صدا بخاطر برخورد قطعه فلزی کوچک بالای لنت با روتور است.

هنگامی که چراغ روغن ترمز روشن شود

وقتی چراغ روغن ترمز روشن شود، یعنی سطح روغن ترمز پایین است‌. اما اگر انتظار روشن شد آن را نداشتید و با آن مواجه شدید، درباره سلامت لنت‌ها تحقیق کنید.

هنگامی ‌که پدال ترمز بلرزد و یا شل شود

لرزش پدال ترمز نیز یکی از نشانه‌های تمام شدن لنت است. وقتی لنت شروع به تمام شدن می‌کند، تعادل پدال نیز بهم می‌خورد و دچار لرزش می‌شود. شل شدن پدال ترمز پراید نیز یکی از عوامل شایع تمام شدن لنت است.

اگر ترمز دیر گرفت 

معمولاً اگر سلامت لنت‌ها کمتر بررسی شود، یکدفعه به خود می‌آیید و می‌بینید ترمز بسیار دیر گرفته می‌شود. این یک هشدار برای بررسی سلامت است.

کشیده‌شدن خودرو در وقت ترمز گیری

چنانچه بعد از ترمزگیری خودرو شما در کنترل شما نبود و مقداری کشیده شد، آگاه باشید که احتمالاً عمر لنت‌های آن به پایان رسیده است.

موارد کلیدی برای تعویض لنت پراید

توصیه می‌شود که برای تعویض لنت به یک متخصص فنی مراجعه کنید اما اگر قصد تعویض لنت‌ها را دارید، مراحل زیر را با دقت و ترتیب انجام دهید:

  • خودرو را کاملاً ثابت نگهدارید و از امن بودن مکان آن مطمئن شوید.
  • از دانش خود در شناخت خودرو مطمئن شوید.
  • ابزار لازم را تهییه کنید.
  • به دقت چرخ‌ها را باز کنید.
  • حتما سطحی که روغن ترمز دارد را بررسی کنید.
  • لنت ترمز را از جایگاه خود باز کنید و لنت جدید را جایگزاری کنید.
  • چرخ‌ها را با دقت کامل دوباره ببندید و از سفت شدن آن مطمئن شوید.
  • حتما تست ترمز انجام دهید.
  • حتما سطح لنت‌ها را هموار کنید.
  • از روغن گریس برای روان کردن استفاده کنید.
  • در صورت بروز مشکل حتماً به یک متخصص فنی مراجعه کنید و ماشین را حرکت ندهید.

مواردی که گفته شد همگی نقش مهمی در حفظ سلامت خودرو و خود شما دارند. لطفاً از انجام حرکت‌های خودسرانه پرهیز کنید. به علاوه همواره از برندهای نام آشنا و معتبر برای خودرو پراید خود لنت تهیه کنید. برای مثال لنت ترمز جلو پراید متالیک پارس می‌تواند یک گزینه عالی برای خودرو شما باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "درباره تعویض لنت ترمز پراید بیشتر بدانید" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "درباره تعویض لنت ترمز پراید بیشتر بدانید"، کلیک کنید.