حفظ محیط زیست معیار اول توسعه متوازن

اکسیبو/خراسان رضوی معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر توسعه ای قرار است ایجاد شود باید معیارهای محیط زیستی در مرحله اول آن قرار گیرد تا محیط زیست دچار آسیب نشود.

علی سلاجقه در آیین بهره برداری از پیشرفته ترین تصفیه خانه تخصصی شهرک صنعتی چرم در کشور و مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز دوم بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور در مشهد مقدس، شهرک صنعتی خادم الرضا(ع) که امروز 19 خردادماه برگزار شد، اظهار کرد: حضرت ابراهیم (س) که از پیامبران بزرگ جهان است، بتکده ای را ویران کرد و برای وحدانیت خداوند تبر را بر بت بزرگ گذاشت؛ در ادامه این مسیر سایه پر اکسیبو ولایت قرار دارد که تمامی ایمه برای توحید خداوند و خدمت به خلق سختی های بسیاری را متحمل شدند و پس از آن ها شهیدان متعددی این مسیر را ادامه دادند. شهید رییسی همانند حضرت ابراهیم(س) تبر را بر گردن بت اشرافی گری، بت زمان، بت ولایت ناپذیری، بت پشت میزنشینی و … گذاشتند و این بت ها را شکستند.

وی بیان کرد: در استمرار بت شکنی، آتشی که بر حضرت ابراهیم(س) گلستان شده است، جان ابراهیم رییسی را می سوزاند. شاخص ها و معیارها امروزه بر تراز انقلاب اسلامی قرار گرفته است. به همین دلیل گاهی در طول تاریخ انحرافاتی پدید می آید که ما را از مسیر حرکت دور می کند و برای حل آن ها لازم است انسان بزرگی به عنوان مصداق، خونش بر زمین ریخته شود تا بسیاری از مسایل تبیین شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در اجلاس داووس که نشستی بین المللی و اقتصادی است از میان چالش های جهان، 10 چالش اصلی برای 10سال آینده بیان شده است که 6 مورد از آن به چالش های مستقیم محیط زیست در سطح جهان می پردازد و چهار مورد از آن ها هم به مسایل محیط زیستی مربوط می شود. بعد از سیلاب هایی که سال 1398 در کشور ایران رخ داد، مخاطرات احصا شد و اگر به طور میانگین در دنیا 32 مخاطره احصا شده است، در کشور بیش از 53 مخاطره اعم از مخاطرات طبیعی، انسان ساز و … در زمینه های مختلف احصا شده است. از میان این 53 مخاطره، 13 مخاطره اصلی مربوط به محیط زیست است که کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

سلاجقه بیان کرد: ما در کشوری قرار داریم که در آستانه های محیط زیست قرار دارد، همین آستانه ها ضرایب نعمت های ما را افزایش داده است. زیرا نعمت های طبیعی که در کشور وجود دارد بسیار زیاد است و در نتیجه این امر نیازمند توسعه است. توسعه باید مبتنی بر مزیت های نسبی و سرزمینی باشد و به صورت متوازن صورت گیرد. چنانکه  در آیه 19 سوره حجر در خصوص توسعه آمده است «وَالْاَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَاَلْقَیْنَا فِیهَا رَوَاسیَ وَاَنْبَتْنَا فِیهَا مِنْ کُلِّ شَیْءٍ مَوْزُونٍ؛ و زمین را گستراندیم و در آن کوه های استوار افکندیم، و از هر گیاه موزون و سنجیده ای در آن رویاندیم» این تناسب و نظم همان توسعه متوازنی است که امروزه در جامعه مشاهده می شود. بنابراین اگر توسعه ای قرار است ایجاد شود باید معیارهای محیط زیستی در مرحله اول آن قرار گیرد تا محیط زیست دچار آسیب نشود.

وی تصریح کرد: در محیط زیست کشور بن بست وجود ندارد، اما شروط مهمی موجود است که باید به آن ها توجه شود. شهید جمهور در جلسات متعددی که با سازمان حفظ محیط زیست داشتند، گفتند که توسعه جزو حقوق عامه است و هیچ پروژه عمرانی بدون اجازه محیط زیست نباید آغاز شود. بنابراین باید تمامی ما در این امر هوشیار باشیم و به تکلیف خود توجه کنیم. استان خراسان رضوی پایگاه اساسی برای جهان اسلام است و با توجه به حضور گسترده زایران و مجاوران در شهر مقدس مشهد، مکلف هستیم شرایط توسعه را در تمامی زمینه های زیستی را فراهم کنیم.

حفظ محیط زیست معیار اول توسعه متوازن

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص توجه ویژه شهید جمهور به کشف رود، عنوان کرد: آیت الله رییسی توجه ویژه ای به کشف رود داشتند و کشف رود به عنوان رودی که زندگی را برای شهر مشهد ایجاد می کند، باید توسعه یابد و اقدامات برای این توسعه در دولت سیزدهم به گونه ای بوده است که امروزه با دیگر مسیولان گرد هم جمع شده ایم تا میثاق ببندیم و برای احیای آن تلاش کنیم. همچنین یکی دیگر از دغدغه های آیت الله رییسی چرمشهر مشهد و تبریز بود و همیشه در این خصوص نکات مهمی را بیان می کردند. خداوند را شاکر هستیم که با اقدامات خوب مسیولان استان خراسان رضوی امروز تصفیه خانه خوبی برای چرمشهر مشهد در حال راه اندازی است و با این اقدام در احیای کشف رود قدم مهمی برداشته اند.

پایان خبر اکسیبو

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حفظ محیط زیست معیار اول توسعه متوازن" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حفظ محیط زیست معیار اول توسعه متوازن"، کلیک کنید.