ناتوانی های یادگیری در کودکان

اوتیسم مجموعه ای از ناتوانی ها در کودک است که معمولا در طی سه سال  ابتدایی زندگی کودک قابل شناسایی است.این بیماری اختلال پیچیده ای است که توانایی کلامی، اجتماعی (ارتباط با سایرین) و شناختی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث توقف در رشد و تکامل شناختی کودک می گردد. این اختلال بر نحوه تعامل فرد با دیگران تاثیر می گذارد.اگرچه در بین افراد مختلف با اختلال اوتیسم شباهت های بسیاری وجود دارد اما مشخص کردن علل و علایم آن به طور خاص دشوار است.

درمان انواع اختلالات یادگیری در کودکان ✓

به طور تقریبی، از هر 68 آمریکایی یک نفر به نوعی از اوتیسم مبتلا است.اگرچه تشخیص زود هنگام اوتیسم شانس درمان را بیشتر می کند اما درمان کامل و قطعی برای این اختلال وجود ندارد. برای دوخت لباس السای واقعی با شماره درج شده تماس بگیرید.

موسیقی چگونه می تواند روی کودکان اوتیستیک تاثیر گذار باشد؟

یکی از عللی که بنظر می رسد موسیقی درمانی در بهبود اوتیسم موثر است نقش مهم آن در تحریک، هماهنگی و به کارگیری هر دو نیمکره مغز است.درمانگر از یک آهنگ یا ساز برای تقویت عملکرد های شناختی کودک اوتیستیک استفاده می کند تا بتواند خودآگاهی را در او بسازد و روابطش را با  دیگران بهبود بخشد.

موسیقی، فرد را به رفتارهای ارتباطی و تعامل با دیگران ترغیب می کند و این چیزی است که کودکان اوتیستیک به شدت با آن مشکل دارند.اگر خیلی دقیق  نحوه کار یک گروه موسیقی را در نظر بگیریم متوجه می شویم که تمام ساز ها با یکدیگر در ارتباط هستند؛ اما، در ابتدا یک نوازنده تنها با سازش در ارتباط است.

برای کودکان اوتیستیک هم اضافه کردن یک ساز به جلسات درمان، باعث می شود آنها در ابتدا تنها با ساز خود ارتباط برقرار کنند؛ اما کم کم با دیگر افرادی که هر کدام  با ساز هایشان در ارتباط هستند هم شروع به تعامل می کنند.

تقویت عملکرد با  گوش کردن و آواز خواندن

تفسیر  ما از موسیقی، شامل شعر و اصوات آن، به ما در یادگیری برقراری ارتباط کمک می کند. برای کودکان اوتیستیک، این موضوع می تواند به شکل یادگیری یک کلمه جدید از متن ترانه یا درک بهتر از نحوه تعامل در موقعیت های اجتماعی بر اساس پیام آن ترانه باشد.

ما می دانیم که اوتیسم برای کودکان در موقعیت های اجتماعی موانعی به وجود می آورد؛ اما اگر گروه کوچکی از بچه ها باشند که با هم به موسیقی گوش می کنند، کودک می تواند احساس اعتماد کند و در مورد آهنگ نظرش را بگوید یا با سایر بچه ها هم خوانی کند.تمرین رقص نیز می تواند سیستم حسی و مهارت های نرم حرکتی کودک را تحریک و تقویت کند.

 مطالعات اخیر پزشکی

این مطالعات نشان می دهد که اگر یادگیری به کودکان اوتیستیک از طریق بازی های غیر تهاجمی، فعالیت های موزیکال و سرگرم کننده صورت گیرد می توان محیط حمایتی ایجاد کرد تا والدین و کودکان، به روش صحیح وسالم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

ما از موسیقی درمانی استفاده می کنیم تا به کودکان اوتیستیک بیاموزیم چگونه با ما و دیگران ارتباط بگیرند. بعد از اینکه کودک با یکی از اعضای خانواده ارتباط برقرار کرد سایر اعضای خانواده نیز می توانند به صورت جداگانه و تک تک به جلسات درمان دعوت شوند تا کودک بتواند با آن ها نیز ارتباط برقرار کند.

گذشته از تقویت حسی توسط رقص، پیشرفت کلامی توسط اشعار و پویایی اجتماعی یادگیری یک ساز، ریتم می تواند به ایجاد انگیزه در زمان بازی کمک کند تا مغز و بدن را همزمان درگیر و هماهنگ کند.

از موسیقی درمانی چه انتظاری داشته باشیم؟

موسیقی درمانی نه فقط برای کودکان بلکه برای همه  سودمند است.جلسات معمولا شامل یک تمرین مهم در ایجاد ارتباطات بین افراد و هم چنین ایجاد آرامش و انگیزه توسط بازی های سالم است.

اکثر درمانگران این فرصت را فراهم می کنند تا مهارت های جدید به آرامی آموخته شود، به طوری که در هر جلسه تنها یک مهارت برای مثال آواز خواندن، رقصیدن، گوش کردن و یا نواختن ساز، ارایه می شود.اما برای رسیدن به هدف و درمان کودک، هر جلسه باید با صبوری و یک محیط یادگیری ایمن همراه باشد.

اختلال یادگیری در کودک

در دوران پیش دبستانی و کودکستان، کودکان با آماری متفاوت و سبک های مختلفی یاد می گیرند. اما اگر فرزند شما مشکل قابل توجهی با اعداد، حروف یا گفتار دارد، ممکن است دچار اختلال یادگیری یا ناتوانی یادگیری باشد. اختلالات یادگیری دسته ای از اختلالات هستند که از نحوۀ پردازش اطلاعات توسط مغز ناشی می شوند و درک برخی مفاهیم را دشوار می کنند.

کودک دارای اختلال یادگیری ممکن است داستانی را که برایش می خوانند کاملاً بفهمد، اما بعداً نمی تواند به سوالات مربوط به آن پاسخ دهد. یک کودک دیگر ممکن است به راحتی حروف الفبا را از حفظ بخواند، اما وقتی به حروف الفبا به طور جداگانه اشاره شود، نمی تواند آن حروف را نام ببرد. کودک دیگر ممکن است برای چیدن پازل، بستن بند کفش یا دکمه های لباسش مشکل داشته باشد.

برخی کودکان بزرگ تر ممکن است در شمارش اعداد صفر تا 100 با صدای بلند خبره باشند، اما نمی توانند فهرستی از اعداد را به درستی روی کاغذ بنویسند و برای برخی از کودکان، نوشتن به شکلی خوانا غیرممکن است، حتی اگر دقیقاً بدانند که می خواهند چه چیزی بنویسند. هر کدام از لباس های شخصیت کارتونی سایز بندی دارند و شما می توانید با توجه به سایز کودک خود بهترین اندازه را انتخاب کنید.

اگر این دشواری ها شبیه مشکلات فرزندتان شماست، او ممکن است دارای اختلال یادگیری باشد. یادتان باشد ما داریم در مورد بچه هایی با ضریب هوشی نرمال صحبت می کنیم. موضوع این است که اطلاعاتی که از چشم ها و گوش ها وارد می شود درست ترجمه و معنی نمی شود و آنچه بیان می شود پاسخ صحیح نیست. به عبارت دیگر، این کودکان مشکل هوش ندارند.

علایم اختلال یادگیری در کودکان

اختلالات یادگیری اغلب به سه دسته تقسیم می شوند که شامل اختلالات گفتاری یا زبانی؛ مشکل در مهارت های خواندن، نوشتن یا ریاضی؛ و طیفی از اختلالات دیگر مانند مشکل در هماهنگی حرکتی، مهارت های حرکتی یا حافظه است.

گاهی اوقات واضح است که کودک دچار یک نوع اختلال، مثل خوانش پریشی یا محاسبه پریشی است، اختلالاتی که به ترتیب مهارت های خواندن و ریاضی را مختل می کند اما این نیز معمول است که کودکان ترکیبی از اختلالات مختلف را داشته باشند. پکیج لباس زورو برای کودکان در انواع سایزها و جنس های مختلفی طراحی و تولید می شود که خریداران در هنگام خرید و تهیه آن می توانند سایز مدنظر خود را در سفارش خود ثبت کنند.

اختلالات نقص توجه یا همان اختلال کم توجهی-بیش فعالی به خودی خود اختلالات یادگیری نیستند، اما کودکان دارای اختلالات یادگیری اغلب مشکلات نقص توجه نیز دارند. به طورکلی علایم اختلال یادگیری در کودکان در سن های مختلف به شکل زیر است:

علایم اختلال یادگیری در کودکان پنج ساله و کوچک تر چیست؟

علایم هشدار که می تواند نشان دهندۀ اختلال یادگیری در کودکان پنج ساله و کوچک تر باشد عبارتند از:

  • تاخیر در گفتار
  • مشکلات تلفظی
  • مشکل در یادگیری کلمات جدید
  • مشکل در یادگیری خواندن
  • مشکل در یادگیری اعداد، الفبا، روزهای هفته یا رنگ ها و اشکال
  • تمرکز ضعیف
  • مشکل در دنبال کردن از دستورالعمل ها
  • مشکل در در دست گرفتن مدادشمعی یا خودکار
  • مشکل در بستن دکمه، کشیدن زیپ و بستن بند کفش

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ناتوانی های یادگیری در کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ناتوانی های یادگیری در کودکان"، کلیک کنید.