روش یکپارچگی حسی در اوتیسم

کودکان دارای اتیسم به بدعملکردی سیستم حسی مبتلا هستند. آن ها ممکن است نسبت به محرک های محیطی در حوزه ی شنیداری، لمسی، بصری وچشایی واکنش حسی ضعیف ویا برعکس شدید نشان دهند. فرایند یکپارچگی حسی بر این باور است که یکپارچگی در دریافت حسی منشا کلیه مهارت ها وعملکرد فرد می باشد. یکپارچگی حسی یک فرایند عصب شناختی است که طی آن محرک های حسی دریافتی از جانب کودک تفسیر ومتحد می شود. یکپارچگی حسی چه کارایی وکاربردی برای کودکان دارای اتیسم دارد؟ مشکلات حسی کودکان دارای اوتیسم زمینه را برای بروز رفتار هایی چون تکان خوردن، چرخیدن، و برخی رفتارهای نابهنجار درآن ها را فراهم می کند. از طریق فرایند یکپارچگیِ حسی می توان بسیاری از مشکلات حسی این کودکان را بر طرف نمود.

روش یکپارچگی حسی در اوتیسم

روش یکپارچگی حسی در اوتیسم

والدین چه نقشی در پیشبرد روش یکپارچگی حسی دارند؟ والدین می توانند از طریق آگاهی از مشکلات حسی فرزندشان وهمچنین کمک گرفتن از درمانگران دراین حوزه، بسیاری از تکنیک های یکپارچگیِ حسی را در خانه وزندگی روزمره به اجرا در آورند. کاردرمانی یکپارچگی حسی نوعی روش درمانی است که برای ارزیابی و درمان افرادی که دچار اختلال در پردازش حسی هستند به کار برده می شود. طراحی لباس اسپایدرمن بچه گانه ممکن است با استفاده از الگوها و طرح های متنوع، رضایت ورزشکاران را افزایش دهد . یکپارچگی حسی عبارت از یک فرایند عصبی در ارتباط با سازماندهی اطلاعاتی است که افراد از حس های اصلی و درونی بدست می آورند. اختلال یکپارچگی حسی عبارت است از ناتوانی در پردازش اطلاعات خاصی که از طریق حس ها توسط فرد دریافت می شود.

این اختلال به تنهایی یا همراه با برخی تشخیص های عصبی و روان پزشکی می تواند، رخ دهد و در نتیجه عدم سازماندهی عصبی رخ می دهد و بر پردازش سیستم عصبی به شکل های مختلفی اثر می گذارد ، بطوری که مغز پیام ها را نمی گیرد یا ناقص دریافت می کند یا اطلاعات دریافت شده با سایر اطلاعات حسی یکپارچه نیستند. فردی که به اختلالات یکپارچگی حسی مبتلا است ، در بروز واکنش مطلوب و خودکار به اطلاعات حسی خاصی به منظور برنامه ریزی و سازماندهی رفتار مناسب ناتوان است. حتی کوچکترین تغییرات در عملکردهای پردازشی مغز افراد میتواند بر نحوه مدیریت و اداره مهارت های زندگی روزمره ، پیشرفت های تحصیلی – آموزشی و تعاملات اجتماعی او تاثیر مستقیم بگذارد به همین جهت اختلالات بکپارچگی حسی و درمان آن ها از اهمیت زیادی برخوردارند.

کاردرمانی یکپارچگی حسی در این روش درمانی کاردرمانگر با ایجاد تحریکات حسی و تنظیم فعالیت های فیزیکی برای فرد بیمار به وی کمک می کند تا مغز خود را با تحریکات محیطی تطبیق داده و رفتارهای مناسب تری از خود نشان دهد. مشکلات تعدیل حسی ، مشکلات تمییز و درک حسی ، مشکلات تعادلی – عمقی و مشکلات برنامه ریزی حرکتی از جمله مشکلاتی هستند که با برنامه کاردرمانی یکپارچگی حسی قابل درمان هستند. کاردرمانی (OT) جزء رایج درمان اوتیسم است و یکی از راه های بهینه برای مدیریت اختلال پردازش حسی به حساب می آید. OT به طور منظم به عنوان بخشی از مداخله اولیه یا برنامه آموزشی از طریق سیستم مدرسه گنجانده می شود.

کاردرمانی از بازی و تاکتیک های حسی برای کمک به فرد در کسب مهارت های زندگی واقعی استفاده می کند. یک کاردرمانگر با یک فرد کار می کند تا ابتدا نقاط قوت و ضعف او را ارزیابی کند و سپس اهداف قابل دستیابی را همراه با برنامه ای برای رسیدن به آنها بسازد. در برخی فروشگاه ها، انتخابات متنوع در قیمت لباس مرد عنکبوتی وجود دارد که به مشتریان این امکان را می دهد گزینه ای مناسب را انتخاب کنند . هدف کلی کاردرمانی این است که با بهبود مهارت های زندگی روزمره، به فرد کمک کند تا به طور مستقل عملکرد بهتری داشته باشد. درمان یکپارچگی حسی درمان یکپارچگی حسی جزء کاردرمانی است که توسط متخصص کاردرمانی اوتیسم انجام می شود. این نوع درمان برای تغییر نحوه واکنش مغز به محرک های دریافتی از طریق حواس از جمله بینایی، صدا، لمس و حرکت با استفاده از بازی عمل می کند.

اهداف فردی به فرد کمک می کند تا اطلاعات حسی را بهتر تحمل کند تا بتواند به طور کامل در زندگی عادی شرکت کند. به عنوان مثال، کودکی که بر اساس لمس از غذا بیزاری می کند، می تواند یاد بگیرد که چگونه غذا را به روشی کمتر ناراحت کننده لمس کند و در جهت رسیدن به هدفی که بتواند یک وعده غذایی را با آرامش و با موفقیت میل کند، کار کند. ایجاد یک رژیم غذایی حسی برای مدیریت مسایل حسی و درمان اختلال پردازش حسی ابزار دیگری که توسط پزشکان کاردرمانی استفاده می شود، ایجاد یک “رژیم غذایی” حسی است. این رژیم غذایی حسی یک رویکرد درمانی است که می تواند توسط خانواده ها، والدین و مراقبان برای استفاده از چیزهایی که تاثیر آرام بخشی بر روی فرد خاص دارد، استفاده کنند.

رژیم غذایی حسی بر نیازهای حسی خاص فرد تمرکز دارد. همچنین می تواند به افزایش تدریجی قرار گرفتن در معرض حسی برای بهبود تحمل کمک کند. رژیم غذایی حسی به غذا مربوط نمی شود، اگرچه می تواند شامل وعده های غذایی و عادات غذایی باشد. یک رژیم غذایی حسی معمولاً شامل فعالیت هایی است که می تواند در زمان های مختلف در روز انجام شود. این روش ها به کودک کمک می کنند در صورت تحریک بیش از حد، تثبیت شود. آنها همچنین می توانند ورودی حسی مورد نیاز بدن را در طول روز برای بهبود توجه، تمرکز، توانایی های تنظیم، پاسخگویی و سازگاری فراهم کنند.

کودکان اغلب می توانند یاد بگیرند که چگونه این فعالیت ها را به تنهایی انجام دهند تا به تنظیم خود کمک کنند. اختلال پردازش حسی وضعیتی است که در آن مغز در پاسخ به محرک هایی که از طریق حواس دریافت می کند دچار مشکل می شود. اوتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می شود. در این مقاله سعی کردیم شما را با ارتباط بین اوتیسم و اختلال پردازش حسی آشنا کنیم. آیا اختلال پردازش حسی یکی از علایم اوتیسم است؟ اختلال پردازش حسی و اوتیسم تشخیص های جداگانه ای هستند این ادعا اغراق آمیز است که بگوییم کودکی که اختلال پردازش حسی دارد حتما مبتلا به اوتیسم نیز هست و بالعکس.

مشکلات پردازش حسی در کنار تاخیرهای ارتباطی اغلب آن چیزی است که والدین در کودک کوچکی که بعداً تشخیص اختلال طیف اوتیسم می گیرد، مشاهده می کنند. در مطالعه ای که دکتر لوسی جان میلر، محقق برجسته در زمینه ی اختلال پردازش حسی، آن را انجام داد نشان داد که بیشتر از 75 درصد کودکان دچار اختلالات طیف اوتیسم و نشانگان آسپرگر اختلال پردازش حسی دارند. علاوه بر اختلال پردازش حسی چندین ویژگی اضافی در کودک مبتلا به اختلال اوتیسم وجود دارد. آیا اختلال پردازش حسی در کودکان مبتلا به اوتیسم شدیدتر و رایج تر است؟ وجود اختلال پردازش حسی در کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار رایج است.

گزارش شده است که بیش از 90 درصد کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم مشکلات پردازش حسی دارند. استفاده از لباس جدید بتمن ممکن است به بهبود قابلیت جذب عرق و تنظیم دمای بدن کمک کند . هرچند کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است دچار مشکلات اضافی جهت برقراری ارتباط با دیگران برای بیان احساسات ناراحت کننده، ترساننده، رضایت بخش و آرام کننده خود باشند. وقتی افراد توانایی برقراری ارتباط را ندارند، اغلب از رفتار برای بیان نظراتشان به دیگران استفاده می کنند. بسیاری از رفتارهای کودکان مبتلا به اوتیسم بیان کننده ی ترس های آن هاست که ممکن است مردم، آن ها را سوء تعبیر کنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "روش یکپارچگی حسی در اوتیسم" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "روش یکپارچگی حسی در اوتیسم"، کلیک کنید.