اعتراف روزنامه دولت به اشکال بزرگ خودروهای وارداتی: نه گارانتی دارد، نه خدمات پس از فروش

اعتراف روزنامه دولت به اشکال بزرگ خودروهای وارداتی: نه گارانتی دارد، نه خدمات پس از فروش

به گزارش اکسیبو در این حوزه دو مقوله مهم نهفته است؛ یک آنکه خودروهای وارداتی از نظر تکنولوژی به روزتر هستند و بعضاً نمایندگی شرکت های واردکننده خودرو، نمی توانند نسبت به رفع عیوب اقدام کنند و این احتمال وجود دارد که خودرو خارجی در صورت خرابی، مدت طولانی در نمایندگی بماند. مقوله دوم تعداد نمایندگی هاست. شرکت های تولیدکننده و مونتاژکننده خودرو وضعیت به مراتب بهتری در ارایه خدمات پس از فروش به مشتریان خواهند داشت اما برخی از شرکت های واردکننده خودرو در خیلی از شهرهای کشور حتی یک نمایندگی هم برای ارایه خدمات گارانتی ندارند. بر این اساس اگر کسی خودرو این شرکت ها را خریداری کند برای دریافت خدمات باید کیلومترها حرکت کند یا با خودروبر خودرو خود را جابه جا کند تا بتواند خدمات مورد نیاز را دریافت کند.

روزنامه ایران نوشت:در آیین نامه واردات خودروهای نو که توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد، آمده است که صدور ثبت سفارش خودرو اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم اخذ تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارایه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوط از وزارت صمت و رعایت ماده10 اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401 است. برخی از منابع خبری اعلام کردند که یکی از نکات مهم درباره واردات خودرو بحث خدمات پس از فروش و نمایندگی در شهرهای مختلف است که برخی از واردکنندگان شرایط مناسبی ندارند.

شرکت راساموتور خاورمیانه به عنوان واردکننده محصولات GAC تنها 2 نمایندگی در کشور دارد.شرکت دیار خودرو نیز 5 نمایندگی و نامی خودرو تنها 6 نمایندگی در کل کشور دارد. برخی شرکت ها مانند معین خودرو حتی سایت اینترنتی درستی ندارند .از همین رو تاکید می شود که در کنار واردات خودرو باید نظارت بیشتری در بحث خدمات پس از فروش صورت گیرد. موضوع خدمات پس از فروش را برخی از مدیران شرکت هایی که به آن اشاره شد، به گونه ای دیگر توضیح می دهند که جای سوال و ابهام دارد. یکی از آنها می گوید که خودروهای خارجی مانند خودروهای ایرانی نیاز به تعمیرات ندارد و لذا با نمایندگی های محدود هم می توان خدمات را ارایه کرد و قطعاً مشتری راضی خواهد بود.
اما طبق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، هر شخص حقیقی یا حقوقی که به طور مستقیم یا از طریق واسطه فروش، مبادرت به فروش خودروهای نو ساخت داخل کشور یا وارداتی خود می کند، تاکید شده است که مجموعه خدمات تعمیرات، تامین و تعویض قطعات و پشتیبانی خدمات که در یک دوره زمانی مشخص (مطابق ماده 15 آمده است که مدت زمان تعهد خدمات شامل تعمیرات و تامین قطعات، 10 سال بعد از فروش آخرین دستگاه خودرو از همان نشان تجاری و نوع خودرو، توسط عرضه کننده است.) این آیین نامه در قبال دریافت اجرت از سوی عرضه کننده برای مصرف کننده انجام می شود.

نکته مهم دیگر در موضوع خدمات پس از فروش این است که ماده 21 عرضه کننده در دوره تعهد موظف است از طریق واسطه خدمات پس از فروش یا نمایندگی های مجاز، نسبت به پذیرش تمام خودروهای تحت مسیولیت خود و همچنین سایر خودروهای مشابه وارداتی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی، مطابق با دستورالعمل ابلاغی وزارت صمت اقدام کند. با توجه به ماده 21 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، شرکت های واردکننده خودرو اگر نتوانند خدمات پس از فروش را ارایه کنند، بایستی از سایر مجموعه ها کمک بگیرند و نمی توانند واردات خودرو بدون ارایه گارانتی داشته باشند؛ البته در این حوزه هم ابهام هایی وجود دارد چرا که بعضاً شرکت سوم هم در ارایه گارانتی تعلل می کند.
حسین رنجبر از فعالان بازار خودرو درباره خودروهای وارداتی به «ایران» گفت: کیفیت خودروهای خارجی در قیاس با خودروهای ساخت داخل، بسیار بهتر است و اکنون خودروهای خارجی در بازار، خرید و فروش می شود که از عمر آنها بیش از 15 سال می گذرد و هزینه آنها به غیر از بنزین، تعویض لاستیک، روغن و لنت نیست. اما در خودروهای داخلی از موتور تا فرمان و سایر بخش های خودرو مشکل وجود دارد لذا در خودروهای داخلی گارانتی اهمیت قابل توجهی دارد اما در خودروهای خارجی با ایجاد تعمیرگاه های کوچک و زنجیره ای می توان خدمات در سراسر کشور ارایه کرد. او ادامه داد: از آنجا که بازار مشتاق خودروهای خارجی است، حتی اگر گارانتی هم محدود باشد، همچنان مشتری برای خودروهای وارداتی وجود دارد اما این امر نباید عاملی برای سوء استفاده شرکت های واردکننده خودرو باشد. واردکنندگان ملزم به ارایه خدمات هستند. رنجبر اذعان داشت: برای اینکه موضوع خدمات پس از فروش خودروهای خارجی سروسامان پیدا کند، ضرورت دارد که سازمان حمایت در این حوزه ورود کند و اجازه ندهد که واردکنندگان خودرو نسبت به خودروهای وارداتی بی تعهد باشند.

21302

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اعتراف روزنامه دولت به اشکال بزرگ خودروهای وارداتی: نه گارانتی دارد، نه خدمات پس از فروش" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اعتراف روزنامه دولت به اشکال بزرگ خودروهای وارداتی: نه گارانتی دارد، نه خدمات پس از فروش"، کلیک کنید.